X
تبلیغات
nimkat.blogfa.com - گالری عکس
گروه تیاتر نیمکت


علایم حیاتی در کُره ی مریخ


نویسنده، طراح و کارگردان: صحرا رمضانیان


زمان: ۲۰ فروردین ماه تا  پنجم  اردیبهشت ماه ۹۳  (ساعت: ۱۸)

مکان: سالن تئاتر بهار

نشانی: پارک ملت- مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع)- مجموعه «تئاتر شهر» مشهد

  /عکس از سایت مشهد تئاتر/


بازیگران : امیر بهادر اورعی، مهدی ضیاء چمنی و نازنین تفضلی


طراح صحنه و لباس: صحرا رمضانیان
طراح نور: محمود کریمی
طراح پوستر، بروشور و امور تبلیغات : مهسا غفوریان
عکاس: محمد واحدی
انتخاب موسیقی: مرتضی فتاحی
مدیر اجرایی: احسان نگهبان
مدیر صحنه : محمد واحدی

تلفن رزرو بلیط: ۰۹۱۵۵۱۳۹۹۵۸

کاری از گروه تآتر نیمکت


+ نوشته شده در  جمعه بیست و دوم فروردین 1393ساعت 14:12  توسط حامد امان پور قرایی  | 



از سال 1961 و به پیشنهاد انستیتو بین المللی تئاتر، حالا پنجاه و یک سال پیاپی است که هر ساله روز جهانی تئاتر در تاریخ ۲۷ مارس جشن گرفته می‌شود. انستیتو بین المللی تئاتر یک نهاد غیردولتی فعال در زمینه هنرهای اجرایی است که از 1948 توسط سازمان یونسکو بنیان گذاشته شده است.

به گزارش سایت ایران تئاتر، یکی از آیین های همیشگی روز جهانی تئاتر، انتشار پیام سالانه این روز است که هر سال توسط یکی از صاحب نظران و هنرمندان عرصه تئاتر نوشته می‌شود و به روال، به تاثیرات تئاتر در عرصه بین‌المللی اختصاص دارد. این روز در بیش از یکصد کشور دنیا جشن گرفته می شود و پیام آن توسط فعالان سرشناس تئاتر در هر کشور قرائت می شود.

ادوارد آلبی، آگوستو بوال، جین کوکتو، آرتور میلر و پابلو نرودا، از جمله افرادی بودند که پیام روز جهانی تئاتر را نوشته‌اند. از سال 2010 تاکنون به ترتیب «جودی دنچ»، بازیگر سرشناس تئاتر، تلویزیون و سینمای انگلیس،« جسیکا کاوا»، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر،«جان مالکوویچ» بازیگر سرشناس تئاتر، تلویزیون و سینمای آمریکا و «داریو فو»، هجوپرداز شهیر ایتالیایی و برنده جایزه نوبل، پیام روز جهانی تئاتر را منتشر کرده اند.

پیام امسال را «برت بیلی» نمایشنامه نویس، طراح و کارگردان اهل آفریقای جنوبی منتشر کرده است.

برت بیلی هنرمند اهل آفریقای جنوبی نمایشنامه نویس، طراح، کارگردان، سازنده دکور و کارگردان هنری مراسم «میهمانی جهان سوم» است. او در کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، زیمباوه، اوگاندا، هاییتی، جمهوری دموکراتیک کنگو، انگلستان و همچنین اروپا کارهایی انجام داده است. نمایش های ساختارشکن و تحسین برانگیز وی که همواره عوامل محرک در دنیای پسااستعماری را مورد کندوکاو قرار می دهد، شامل بابای گنده؛ ایپی زامبی است؟، مامبو جامبوی من، مده آ و ارفیوس است. از جمله کارهای چیدمان وی می توان به «مستندات گروه اول و دوم» اشاره کرد.

آثار او در نقاط مختلف اروپا، استرالیا و آفریقا کار شده و جوایز متعددی را به خود اختصاص داده است. از جمله مدال طلای طراحی در چهارساله پراگ (2007). او در سال 2011 رئیس هیأت داوران چهارساله پراگ هم بوده و در سال 2013 در مسابقه «موسیقی تئاتر اکنون» متعلق به موسسه بین المللی تئاتر عضو هیأت داوران بوده است.

او همچنین در سال 2009 کارگردانی مراسم افتتاحیه نمایشگاه «قله جهانی فرهنگ و هنر» در ژوهانسبورگ را به عهده داشته و در فاصله سال های 2006 تا 2009 نیز برپایی مراسم افتتاحیه جشنواره بین اللملی هنری هراره نیز برعهده او بوده است. وی از سال 2008 تا 2011 مسؤول برگزاری تنها جشنواره عمومی هنری به نام «متعفن کردن شهر» در کیپ تاون آفریقای جنوبی بوده است.


                                                                                    


هر جایی که جامعه انسانی وجود دارد روحیه شور و شوق مهارناپذیری از اجرا آشکار می شود. زیر درختان در دهکده های کوچک و روی سن هایی با تکنولوژی بالا در پایتخت های جوان جهان، در سالن های مدارس و در مزارع و معابد، در محله های فقیرنشین (زاغه ها) در میادین شهری، مراکز اجتماعی و زیرزمین های درون شهری، مردم یکدیگر را برای برقراری رابطه صمیمانه در جهان پر از ریا و تزویر فرا می خوانند، جهانی که ما برای بیان پیچیدگی انسانی، تنوع و ضعف خودمان در برنامه زندگی، نفس کشیدن و سر دادن صدا، ایجاد می کنیم.

ما جمع می شویم تا گریه کنیم و به خاطر بیاوریم، بخندیم و فکر کنیم، بیاموزیم و تائید کنیم و تصور کنیم. جمع می شویم تا از مهارت های فنی شگفت زده شویم و خدایان را مجسم کنیم. تا نفس جمعی مان را در ظرفیتمان برای زیبایی و همدردی و شگرفی به کار گیریم. برای جشن گرفتن سرمایه های فرهنگی مختلف مان و برای از بین بردن مرزهایی که در میان ما ایجاد شده اند.

هرجایی که جامعه انسانی وجود دارد، روحیه شور و شوق مهارناپذیر از اجرا آشکار می شود. تولد جامعه، همین اجتماع است که نقاب ها و پرسش های سنت های مختلف مان را پوشش می دهد. همین اجتماع است که زبان ها، ریتم ها و حرکات مان را بر دوش می کشد و یک فضا را در میان مان پاک و شفاف می کند.

و ما هنرمندانی هستیم که با این روحیه باستانی کار می کنیم، احساس می کنیم که ناچار هستیم آن را از میان قلب هایمان، ایده هایمان و بدن هایمان برای آشکار کردن حقایق مان در همه اسرار درخشنده شان، عبور دهیم.

اما در این دوره که میلیون ها نفر در مبارزه برای زنده ماندن هستند، زیر فشار رژیم ها و سرمایه داری غارتگر قرار دارند، احساس تضاد، تنگدستی و تنگنا می کنند، در خلوتمان توسط سرویس های سرّی مورد تاخت و تاز قرار می گیریم و سخنانمان توسط دولت های مداخله گر سانسور می شوند، در جنگل ها همه چیز در حال نابود شدن هستند، گونه ها در حال ریشه کن شدن هستند و اقیانوس ها پر از سم می شوند: ما مجبور هستیم که چه احساسی از خود بروز دهیم؟

در این دنیای پر از قدرت های نابرابر، که نظم های برتری جویانه مختلف سعی در معتقد کردن ما برای قبول این نکته دارند که یک ملت، یک نژاد، یک جنسیت، یک اولویت جنسی، یک دین، یک ایدئولوژی، یک چارچوب فرهنگی نسبت به بقیه برتر می باشد، آیا واقعا اصرار بر اینکه هنرها بایستی از سوی برنامه های اجتماعی از محدودیت خارج شوند، قابل دفاع کردن است؟

آیا ما که هنرمندان صحنه و سن در تئاتر هستیم، به تقاضاهای عقلانی بازار محدود می شویم، یا با جدیت برای کسب قدرتی هستیم که بتوانیم: یک فضا را در قلب ها و ذهن ها پاک کنیم، مردم را اطراف خود جمع کنیم، به آنها الهام بخشیم، آنها را مجذوب و آگاه سازیم و دنیایی از امید و همکاری با آغوش باز را ایجاد کنیم؟



+ نوشته شده در  پنجشنبه هفتم فروردین 1393ساعت 15:35  توسط حامد امان پور قرایی  | 


برگزیدگان دومین جشنواره نمایشنامه نویسی نشر افراز در بخش های تالیف، ترجمه و نمایشنامه های رادیویی معرفی شدند.


به گزارش سایت ایران تئاتر، در بخش نمایشنامه های تالیفی دومین جشنواره نمایشنامه نویسی افراز، که محمد چرم شیر، لیدا شیرمرد، مهدی صفاری نژاد، سلما رفیعی و غلامحسین دولت آبادی، داوری آثار آن را برعهده داشتند، برگزیدگان به شرح زیر اعلام شده اند:

1. "مرده ریگ"، نوشته تهمینه محمدی
2. "رفت و آمد"، نوشته شکوفه آوین

3. "خون و ماتیک"، نوشته صحرا رمضانیان

4. "ویرانه های مدور"، نوشته روشنک مرادی
5. "نهال گردو"، نوشته نیاز اسماعیل پور
6. "سیاهچاله ها"، نوشته روشنک مرادی
7. "زمان لرزه"، نوشته اصغر گروسی
8. "روزهای اتفاقی"، نوشته کامران شهلایی
9. "خاکستری"، نوشته مجتبی مقدم
گفتنی است، این 9 نمایشنامه از میان 163 متن رسیده به دبیرخانه جشنواره انتخاب شده اند و نمایشنامه های 8 و 9 به صورت مشترک در یک رده قرار دارند.
همچنین در بخش ترجمه نمایشنامه های خارجی، هیئت داوران شامل شهرام زرگر، دکتر بهروز بختیاری و امیرحسین طاهری (نفر اول برای ترجمه متن نمایشنامه برهان در جشنواره سال گذشته)، از میان 30 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، شش نمایشنامه برگزیده خود را به این شرح معرفی کردند:
1. "حمله" آرتور آداموف، ترجمه ایمان عباسی اعلایی
2. "هملت داگ مکبث کاهوت"، سام استوپارد، ترجمه احسان زیور عالم
3. "در لفافی ساده"، جان آزبورن، ترجمه سمیه نصراللهی
4. "مصلح جهان" ترجمه فرود اسفندیار حیدری
5. "وضعیت سفید"، ترجمه خزر علی دوست
6. "فرار از کوهستان"، ترجمه کیومرث قنبری آذر
علاوه بر برگزیده های یاد شده، دو نمایشنامه "زنگ" و "ساعتی انتظار" با ترجمه حمزه علی محمدی در بخش نمایشنامه های رادیویی انتخاب شدند.
لازم به ذکر است، جایزه برگزیدگان این جشنواره نمایشنامه نویسی، انتشار آثار آن ها از سوی نشر افراز خواهد بود.

/نقل از سایت ایران تئاتر/


                                                      


+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و ششم اسفند 1392ساعت 16:28  توسط حامد امان پور قرایی  | 


استقبال پر شور از اولین شب اجرای عمومی "رقص روی پشت کژدم ها"؛ تئاتر جدید گروه نیمکتدر نخستین شب از اجراهای عمومی خود(جمعه بیست و پنجم بهمن ماه) با استقبال تماشاگران مواجه شد. در ادامه ی اجراهای عمومی "رقص روی پشت کژدم ها"، اجرای شنبه مورخ بیست و ششم بهمن ماه (به طور استثناء) در ساعت 19 (هفت بعد از ظهر) خواهد بود.

شایان توجه است ساعت اجراهای نمایش، تا به آخر همان ساعت قطعیِ 17 (پنج عصر) خواهد بود.

 


سحر رضوانی نویسنده و کارگردانِ نمایشِ "رقص روی پشت کژدم ها"

 


"رقص روی پشت کژدم ها"

طراح، نویسنده و کارگردان: سحر رضوانی

مشاور کارگردان: حامد امان پور قرایی


کاری از گروه تئاتر نیمکت.

بازیگران:
ستایش رجایی نیا
نرگس آمنده
مارال عبداللهی
و
سپیده کلالی

دستیار کارگردان: شهاب افتخاری
مدیر اجرایی: توحید واسعی
مدیر تبلیغات: شهاب شیرزادی
مدیر صحنه: سهیل حمیدی

طراح صحنه و لباس: سحر رضوانی
انتخاب و ساخت موسیقی: حسام سطوتی
طراح نور: محمود کریمی
طراح پوستر و بروشور: سینا افشار

عکاس: مهرداد رجبی خامسی

زمان:

(جمعه) بیست و پنجم بهمن ماه   لغایت   پنجم اسفند ماه

ساعت 17

مکان:

سالن بهار- مجموعه ی تئاتر شهر مشهد - پارک ملت

 

ضمنن اجرای نمایش در روزهای شنبه نیز برقرار است.



+ نوشته شده در  شنبه بیست و ششم بهمن 1392ساعت 13:52  توسط حامد امان پور قرایی  | 


گروه تئاتر نیمکت با دو نمایش جدید، بر روی صحنه ی تئاتر خواهد بود.


"رقص روی پشت کژدم ها" که پیش از این در جشنواره ی تئاتر استانی خوش درخشیده بود و توانسته بود از دیدگاه منتقدین به عنوان بهترین نمایش حاضر در جشنواره ی تئاتر استان- رضوان باشد در ماه آتی مهمان صحنه ی تئاتر مجموعه ی تئاتر شهر مشهد خواهد بود.

سحر رضوانی نویسنده و کارگردان این اثر نیز پیش از این با "رقص روی پشت کژدم ها" به عنوان بهترین نمایش نامه نویس جشنواره ی نمایش نامه خوانی و تئاتر استانی در سال جاری انتخاب گردیده بود.


     

سحر رضوانی و احمد ریحانه در نمایش "زمین مقدس"




"علائم حیاتی در کره ی مریخ" تازه ترین تولید گروه تئاتر نیمکت می باشد که پیش از این خود را برای حضور در بخش نهایی چشم انداز جشنواره ی تئاتر فجر آماده می نمود. این اثر به قلم و کارگردانیِ صحرا رمضانیان است که به زودی بر روی صحنه جلوی چشم تماشاگران قرار خواهد گرفت.

از صحرا رمضنیان پیش از این در مقام کارگردان نمایش های "آوازهای عقیم زیر آفتاب" -مشترک با حامد امان پور قرایی و "خرمگس" را دیده بودیم.


                                  

صحرا رمضانیان در نمایش "مرخصی برای چند روز"


گروه تیاتر نیمکت برای دوستان گرامی آرزوی بهترین ها را دارد.


+ نوشته شده در  شنبه هفتم دی 1392ساعت 12:56  توسط حامد امان پور قرایی  | 


 
از راست: بهادر اورعی- نازنین تفضلی- مهدی ضیاچمنی بازیگران نمایش "علائم حیاتی در کره ی مریخ"



"علائم حیاتی در کره ی مریخ" به قلم و کارگردانیِ صحرا رمضانیان این روزها مراحل پایانی تمرینات خود را در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا- پارک ملت، جهت حضور در جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر -بخش چشم انداز ، طی می نماید.
در این اثر بازیگرانی همچون؛ بهادر اورعی- مهدی ضیاچمنی- نازنین تفضلی به ایفای نقش می پردازند.
شهاب اقتخاری، مرتضا فتاحی، مصطفا داوطلب و محمد واحدی به عنوان عوامل این نمایش با رمضانیان همکاری می نمایند.

+ نوشته شده در  جمعه یکم آذر 1392ساعت 14:43  توسط حامد امان پور قرایی  | 



سحر رضوانی در تکه ای از نمایش "دست های سرخ خواهرم افراخته"


تبریک ویژه برای سحر رضوانی؛

کسب جایزه ی نمایشنامه نویسی و بازیگریِ برگزیده ی جشنواره ی تئاتر منطقه ی سه- زاهدان.

برای نمایش "دست های سرخ خواهرم افراخته".




+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم آبان 1392ساعت 12:43  توسط حامد امان پور قرایی  | 



 

سحر رضوانی- نویسنده، طراح و کارگردان نمایش "رقص روی پشت کژدم ها"


برگزیدگان بیست‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی(رضوان) مشخص شدند.


به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، آیین اختتامیه این جشنواره با حضور مسئولان، هنرمندان و هنردوستان برگزار شد و برگزیدگان هیئت داوران جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

ایمان ارضی برای طراحی پوستر و بروشور نمایش «دست‌های سرخ خواهرم افراخته» جایزه برگزیده این بخش را از آن خود کرد.

مهرداد لایزال برای موسیقی نمایش «استهزائات» جایزه برگزیده بخش موسیقی را به خود اختصاص داد.

سحر رضوانی برای طراحی لباس نمایش «رقص روی پشت کژدم‌ها» جایزه برگزیده طراحی لباس را از آن خود کرد.

رضا حسن‌زاده برای طراحی صحنه نمایش «استهزائات» جایزه برگزیده طراحی صحنه را به خود اختصاص داد.

در بخش بازیگری زن سمیه قائمی و ستایش رجایی‌نیا به طور مشترک به مقام سوم دست یافتند، سحر رضوانی در این بخش دوم شد و مهسا غفوریان بازیگر نمایش «دو یک به نفع بارسلونا» رتبه نخست بازیگری زن جشنواره را از آن خود کرد.

در بخش بازیگری مرد نیز مهدی ضیاچمنی و وحید ذاکری به طور مشترک به مقام سوم دست یافتند، حبیب‌الله محبی در این بخش دوم شد و محمدهادی وکیلی بازیگر نمایش «تمام من همه عدو» نیز به مقام نخست دست یافت.

هیئت داوران در بخش بازیگری مرد جایزه ویژه خود را به حمیدرضا شجری بازیگر خردسال نمایش «دو یک به نفع بارسلونا» اهدا کرد.

در بخش کارگردانی نیز رضا حسن‌زاده و مهسا غفوزیان به طور مشترک به مقام سوم دست یافتند، محمدهادی وکیلی دوم شد و مقام نخست جشنواره به بهناز طبسی کارگردان نمایش «دست‌های سرخ خواهرم افراخته» رسید.

در بخش نویسندگی مهسا غفوریان سوم شد، سهند خیرآبادی به مقام دوم رسید و سحر رضوانی نویسنده نمایش «دست‌های سرخ خواهرم افراخته» به مقام نخست دست یافت.

شایان ذکر است؛ هیئت منتقدین جشنواره نیز ضمن تقدیر از نمایش «تمام من همه عدو» عنوان برگزیده خود را به دو نمایش «دو یک به نفع بارسلونا» و «رقص روی پشت کژدم‌ها» اعطا کرد.

 

+ نوشته شده در  شنبه بیستم مهر 1392ساعت 12:17  توسط حامد امان پور قرایی  | 



 



"رقص روی پشت کژدم ها"

طراح، نویسنده و کارگردان: سحر رضوانی

کاری از گروه تیاتر نیمکت



+ نوشته شده در  یکشنبه چهاردهم مهر 1392ساعت 22:55  توسط حامد امان پور قرایی  | 



آثار پذیرفته شده برای حضور

در بیست و سومین جشنواره تئاتر استانی رضوان

به گزار شمشهد تئاتر»- هیئت بازبینی متشکل از حمید رضا سهیلی- رضا حسینی و کیوان صباغ از میان ۳۴ نمایش متقاضی حضور در جشنواره بیست و سوم تئاتر استانی- ۱۲ اثر را انتخاب کرده است.

بیست و سومین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی از هشتم تا دوازدهم مهرماه در مشهد برگزار می شود.

1- نمایش «استهزائات» به نویسندگی و کارگردانی رضا حسن زاده- گروه تئاتر معراج- خواف

2- نمایش «ضلع پنجم یک مربع» به نویسندگی سید جواد اشکذری و کارگردانی مهدی آقایی – گروه تئاتر سالار -تربت حیدریه

3- نمایش «تمام من همه عدو » به نویسندگی مرتضی شاه کرم و کارگردانی محمد هادی وکیلی – گروه تئاتر روژان - تربت حیدریه

4- نمایش «شما که غریبه نیستید» به نویسندگی و کارگردانی محسن کفاش از گزوه تئاتر باران- سبزوار

5- نمایش «اگه بارون بباره» به نویسندگی مصطفی حمیدی و کارگردانی مهدی جلینی- گروه تئاتر میمیک- سبزوار

6- نمایش «نکات مهم خانه داری » به نویسندگی و کارگردانی مسعود عقلی- گروه تئاتر شمایل- مشهد

7- نمایش «دو یک به نفع بارسلونا» به نویسندگی و کارگردانی مهسا غفوریان- گروه تئاتر شمایل- مشهد

8- نمایش «وقتی مورچه ها گوش ندارند» به نویسندگی رضا عرفانی و کارگردانی مهران سلیمانی پاک – گروه تئاتر هامش - مشهد

9- نمایش «شهر بازی» به نویسندگی سهند خیرآبادی و کارگردانی محمد بهاران- گروه تئاتر خرداد- مشهد

10- نمایش «رقص روی پشت کژدم ها» به نویسندگی و کارگردانی سحر رضوانی– گروه تئاتر نیمکت- مشهد

11- نمایش « رادیکال 2 یا ... » به نویسندگی و کارگردانی امیر بشیری- گروه تئاتر پل- مشهد

12- نمایش «دست های سرخ خواهرم افراخته» به نویسندگی سحر رضوانی و کارگردانی بهناز طبسی- گروه تئاتر خرداد- مشهد

 


سحر رضوانی در حال خوانش نمایشنامه ی "رقص روی پشت کژدم ها"


با آرزوی بهترین ها برای سحر رضوانی و گروه اجرایی "رقص روی پشت کژدم ها"...




+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم شهریور 1392ساعت 12:42  توسط حامد امان پور قرایی  | 




برگزیدگان دهمین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی مشهد در بخش آراء هیئت داوران مشخص شدند.


به گزارش  ایسنا شب گذشته در آیین اختتامیه این جشنواره علی باقرزاده‌طوسی نماینده هیئت داوران ضمن قرائت بیانیه برگزیدگان را به شرح زیر معرفی کرد:

در بخش طراحی پوستر و بروشور، ضمن تقدیر از «ساحل شریف‌احمدی» و «حسن ابراهیمیان»، عنوان برگزیده به «سیدحمید رضوی» اختصاص یافت.

در بخش انتخاب موسیقی، ضمن تقدیر از «حسن خرسند»، عوان برگزیده به «فائزه مقیم» اعطا شد.

در بخش موسیقی زنده، «حجت باغانی» توانست عنوان برگزیده را از آن خود کند.

در بخش اکت‌خوانی، «مهرداد رجبی‌خامسی» به مقام سوم، «زهرا آری» و «فرح عرفانیان» به مقام دوم و «فرزانه امیدوار» و «کتایون محمودی‌فر» به مقام نخست دست یافتند.

در بخش خوانش‌گری زن، ضمن تقدیر از «نجمه‌سادات کلالی»، مقام سوم به «نازنین تفضلی» و «مهسا قدیمی»، مقام دوم به «سمیرا علی‌نژاد» و «آزاده خالقی» و مقام نخست به «سارا امیدوار» اعطا شد. 

در بخش خوانش‌گری مرد، ضمن تقدیر از «احمد ریحانه»، «حامد وکیلی»، «عباس رثایی»، «سعید توکلی»، «احسان ابراهیمی»، «محمدرضا صولتی»، «امیراحسان امیرپور» و «فرزاد علوی»، مقام سوم به «مهدی بهشتی‌نسب» و «محسن محمدی»، مقام دوم به «آرش یزدانی» و «مرتضی غفوری» و مقام نخست به «عطا موذن» اعطا شد. 

در بخش نویسندگی، ضمن تقدیر از «معین محب‌علیان»، مقام سوم به «احسان روحی»، مقام دوم به «سهند خیرآبادی»

و مقام نخست به «سحر رضوانی» اختصاص یافت.

در بخش کارگردانی، مقام سوم به «سیامک دورانی»، مقام دوم به «محمدحسن نیازی» و «سپیده مرویان» و مقام نخست به «جواد بزازان» اعطا شد.

[اخبار بالا از مشهد تئاتر نقل شده است]


این در حالی ست که "رقص روی پشت کژدم ها" نمایشنامه ی برگزیده ی هیات منتقدان جشنواره ی دهم نیز شد.


                                                                  

گروه تیاتر نیمکت به خاطر این همه موفقیت، صمیمانه به "سحر رضوانی" تبریک می گوید.


                                                                                                                                          


+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و نهم مرداد 1392ساعت 15:7  توسط حامد امان پور قرایی  | 



در دهمین دوره ی نمایش نامه خوانی، بر آن شدم تا به هدف اصلی جریان نمایش نامه خوانی که همانا خوانش نمایش نامه توسط خود نویسنده است، فارغ از بزک دوزک های رایج جشنواره ای بپردازم.
پس فرصت را مغتنم شمرده و در بستری که مهیاست اثر خود را ارائه می نمایم.
چه بسا که این اقدام من در چارچوب مرسوم جشنواره ای؛ همچون رقصیدن بر پشت کژدم ها می باشد.

/سحر رضوانی/




| رقص روی پشت کژدم ها |
نویسنده،نقش خوان و کارگردان: سحر رضوانی
کاری از گروه تئاتر نیمکت
دهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد
چهار شنبه 23 مرداد 92

مشهد/پارک ملت / مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) / تالار عروسکی
طراح پوستر و بروشور: سینا افشار

+ نوشته شده در  سه شنبه پانزدهم مرداد 1392ساعت 0:48  توسط حامد امان پور قرایی  | 



آثار راه یافته به مرحله نهایی بخش تألیف دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی افراز معرفی شدند.


   

نمایشنامه ی خرمگس که پیش از این در نخستین جشنواره ی نمایشنامه نویسی افراز، برگزیده گردید.


به گزارش سایت ایران تئاتر، در اولین دوره داوری آثار بخش تألیفی  سی و یک اثر نمایشی به مرحله‌ داوری نهایی دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی افراز رسیدند.
نمایشنامه "ارثیه‌ مادری" اثر مرجان یدالله‌زاده و ندا اعتمادی‌کیا، نمایشنامه  "اوکاریتوی قهوه‌ای" نوشته صحرا رمضانیان، نمایشنامه "برادری" نوشته محمد کوروش‌نیا، نمایشنامه "برلیناله" نوشته نیاز اسماعیل‌پور، نمایشنامه "تراژدی" عامیانه نوشته حمید صانعی‌فرد، نمایشنامه "تشریفات مرگ" نوشته محمدمهدی هوشیار قاضیانی، نمایشنامه "تقاطع" نوشته فرهاد غلامیان، نمایشنامه "تکرار پاییز" نوشته نگار نادری، نمایشنامه "چشم‌بندی در میدان جنگ" نوشته سینا کوزانی، نمایشنامه "حتی اگر گریه کرده باشی" نوشته امیر امیری، نمایشنامه "خاکستری" نوشته مجتبی مقدم، نمایشنامه "خانه‌باغ" نوشته مهدی صالح‌یار، نمایشنامه "خون و ماتیک" نوشته صحرا رمضانیان، نمایشنامه "دزدها به چه می‌اندیشند" نوشته کیوان میرمحمدی، نمایشنامه "دستمال سفید" نوشته مهدی صالح‌یار، نمایشنامه "رفت و آمد" نوشته شکوفه آروین، نمایشنامه "روزهای اتفاقی" نوشته کامران شهلایی، نمایشنامه "زمان‌لرزه" نوشته اصغر گروسی، نمایشنامه "سه قطعه‌ سرسام‌ گرفته" نوشته پژند سلیمانی، نمایشنامه "سیاه‌چاله‌ها" نوشته روشنک مرادی، نمایشنامه "شب آخر" نوشته نوید حمیدی، نمایشنامه "ضرباتی که قلبم را به تپش" نوشته یاسر عیسایی، نمایشنامه "کمد دیواری" نوشته کیوان میرمحمدی، نمایشنامه "کودکانه‌های من خداحافظ" نوشته امیر لشکری، نمایشنامه "محله سپهسالار" نوشته محمود احدی‌نیا، نمایشنامه "مرده ریگ" نوشته تهمینه محمدی، نمایشنامه "مهندسی واشینگ کلوز" نوشته ابوالفضل بلغندر، نمایشنامه "نهال گردو" نوشته نیاز اسماعیل‌پور، نمایشنامه "ویرانه‌های مدور" نوشته روشنک مرادی، نمایشنامه "همهمه‌ی سالیان دوردست" نوشته کریم عظیمی ججین و نمایشنامه "یا قصه بگو یا بمیر" نوشته کامران شهلایی آثاری هستند که به دومین مرحله داوری این مسابقه راه پیدا کرده اند.
متون معرفی شده در بخش تالیف، توسط لیدا شیرمرد، مهدی صفار نژاد و سلما رفیعی که از برگزیدگان دوره گذشته مسابقه نمایشنامه نویسی افراز بودند، انتخاب و به مرحله نهایی داوری رسیده اند.
لازه به یادآوری است،علیرضا نادری، محمود یعقوبی، حسین کیانی و محمد چرم شیر داوری نهایی آثار بخش تالیف دومین جشنواره نمایشنامه نویسی افراز را برعهده خواهند داشت.


+ نوشته شده در  پنجشنبه پنجم اردیبهشت 1392ساعت 12:51  توسط حامد امان پور قرایی  | 


فرار از خانه

نوشته و کارگردانیِ سحر رضوانی


   

"فرار از خانه" نمایش برگزیده ی فستیوال نمایشهای خیابانی نوروز نود و دو- نوشه و کارگردانیِ سحر رضوانی


با بازیِ

مصطفی محمدزاده- احسان نگهبان

موسیقی از حسام سطوتی



گروه تیاتر نیمکت به سحر رضوانیِ عزیز و تیم اجرایی صمیمانه تبریک می گوید. با آرزوی بهترین ها...


"فرار از خانه" کاری از سحر رضوانی- عکس از مهدی مصباحی


+ نوشته شده در  سه شنبه سوم اردیبهشت 1392ساعت 14:14  توسط حامد امان پور قرایی  | 



"مرخصی برای چند روز"
نوشته ی رئوف دشتی
به کارگردانیِ حجت طباطبایی

سحر رضوانی در نمایش "مرخصی برای چند روز"


با بازیِ:
صحرا رمضانیان
حامد امان پور قرایی
آرش تبریزی
سحر رضوانی
نازنین تفضلی
نوشین نوروز زاده


اجرا شده در جشنواره ی بین المللی تئاتر کاتماندو- نپال- دی ماهِ نود و یک
و
سی و یکمین جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر- تهران- بهمن ماهِ نود و یک


اجرای نمایش تا  جمعه  بیست و سوم  فروردین ماهِ نود و دو  ادامه خواهد داشت.
آدرس: مشهد- سناباد- بین سناباد چهل و پنجم و سناباد چهل و هفتم- کارگاه تئاتر شمایل.
ساعت هشت شب.
تلفن رزرو بلیط: 8465523
تئاتر شنبه ها تعطیل است.

عکس: مهدی مصباحی.


+ نوشته شده در  چهارشنبه چهاردهم فروردین 1392ساعت 15:32  توسط حامد امان پور قرایی  | 

 

در سال 1962 میلادی برای نخستین بار انجمن جهانی تئاتر (آی.تی.آی) در هلسینکی فنلاند طرحی را برای بزرگداشت روز جهانی تئاتر ارائه داد.

این طرح در نهمین کنگره انجمن جهانی تئاتر در شهر وین پایتخت اتریش با پیشنهاد ˈآروی کی وی ماˈ (Arvi Kivimaa) رییس وقت ˈآی.تی.آتیˈ به صورت رسمی مورد پذیرش تمامی اعضای این انجمن جهانی قرار گرفت و به عنوان یک طرح سالیانه و جهانی به تصویب رسید.


از آن تاریخ تا به امروز، همه ساله در 27 مارس میلادی برابر با هفتم فروردین ماه هجری شمسی، مراکز ملی انجمن جهانی تئاتر (آی.تی.آی) که متشکل از بیش از یکصد عضو هستند، با برگزاری مراسم مختلفی، این روز را گرامی می دارند و متناسب با داشته های آیینی و نمایشی خود جشن هایی را برای معرفی و دعوت مخاطبان به دیدن نمایش های صحنه ای و میدانی برگزار می کنند.

 

انجمن جهانی تئاتر برای نخستین بار در سال 1948 میلادی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل

متحد(یونسکو) و با حضور تنی چند از فعالان، صاحبنظران و کارشناسان هنر نمایش جهان تاسیس شد و به عنوان یک موسسه غیردولتی فعال در زمینه هنرهای نمایشی به صورت مشورتی و انجام فعالیت های مشترک از طرف سازمان های مرتبط با ˈیونسکوˈ با هدف بسط و توسعه تئاتر به عنوان زبانی جهانی برای انتقال مفاهیم مشترک انسانی در جهان فعالیت خود را آغاز کرد.

 

مهمترین اهداف ˈآی.تی.آیˈ که در حقیقت سنگ بنای شکل گیری این تشکل جهانی بود بر مواردی چون ˈاعتلای مبادلات بین ‏المللی دانش و عمل در حیطه هنرهای نمایشیˈ، ˈبرانگیختن نیروی خلاقیت و همکاری بین دست ‏اندرکاران تئاترˈ، ˈآگاه ‏سازی افکار عمومی از لزوم به حساب‏ آوردن آفرینندگی هنری در قلمرو توسعهˈ، ˈتعمیق درک مشترک برای تحکیم صلح و دوستی در میان ملت هاˈ و ˈپیوستن به دفاع از اهداف یونسکو به عنوان یک سازمان جهانیˈ استوار بود.

برای تحقق این اهداف کلان و رسیدن جامعه جهانی به این خواست های انسان دوستانه هر ساله انجمن های ملی ˈآی تی آیˈ در سراسر جهان ضمن اعلام برنامه های خود به ˈآی. تی.آیˈ جهانی، برنامه های خاصی را برای معرفی هنر نمایش به عموم مخاطبان به عنوان حامیان و سرمایه های اصلی تئاتر هر کشور برگزار می کنند.

 

در همین راستا، هر ساله یکی از شخصیت های بزرگ تئاتر و یا افرادی که به واسطه نام بزرگشان در تمامی شاخه های فرهنگی و هنری تاثیرگذار هستند، متنی را به عنوان پیام روز جهانی تئاتر بر اساس پنداشت های هنری و انتظاراتی که آنها از هنر نمایش در سال پیش رو دارند را به رشته تحریر در می آورند و در اختیار ˈآی.تی.آیˈ قرار می دهند.

 

این مرکز نیز پیام سال تئاتری را به تمام مراکز عضو می فرستد و این پیام پیش از انجام هر برنامه ای برای حاضران قرائت می شود و در بیش از یکصد رسانه دیداری، شنیداری و مکتوب بین المللی منتشر می شود تا عموم علاقه مندان و فعالان این هنر، تلاش خود را برای تحقق آن شعار در نمایش های تولیدی خود به کار برند.

نخستین پیام روز جهانی تئاتر توسط ˈژان کوکتوˈ (Jaean Cocteau) نمایشنامه نویس و کارگردان شهیر فرانسوی در سال 1962 میلادی بیان شد و هرساله یکی از شخصیت های بزرگ هنر نمایش و یا صاحب نامان بین المللی عرصه فرهنگ وهنر پیام روز جهانی را منتشر می کنند.

 

سال گذشته و در پنجاهمین سالگرد روز جهانی تئاتر، ˈجان مالکوویچˈ بازیگر و کارگردان برجسته فرانسوی متن پیام روز جهانی تئاتر را با شعار ˈنمایش، اصلی ترین دلیل برای زندگیˈ به رشته تحریر درآورد.

 

پیام روز جهانی تئاتر در سال 2013 میلادی را ˈداریو فوˈ نمایشنامه نویس، کارگردان، بازیگر و طراح صحنه 87 ساله و تاثیرگذار ایتالیایی نوشته است.

بیشتر شهرت داریو فو در هنر نمایشنامه نویسی است، اما وی در سایر شاخه های تولید یک اثر نمایشی از کارگردانی

گرفته تا بازیگری و طراحی صحنه سابقه فعالیت داشته و شناخته شده است.

 

                         


متن پیام سال 2013:

در روزگارانی بسیار پیش از این، صاحبان قدرت که طاقت شان از دست بازیگران «کمدیا دل آرته» تمام شده بود، برای این مشکل راه حلی پیدا کردند؛ اینکه همه ی آن ها را از کشور اخراج کنند.

امروزه به خاطر وجود بحران «اقتصادی»، بازیگران و گروه های تئاتری برای پیدا کردن مکانی برای اجرای نمایش، برای پیدا کردن سالن های تئاتر و برای پیدا کردن تماشاگران شان دست و پا می زنند. برای همین قانون گذارها هم دیگر چندان دلواپس مشکل کنترل و نظارت بر افرادی که با کنایه و طعنه منظورشان را بیان می کنند، نیستند؛ چون دیگر نه جایی برای بازیگران باقی مانده و نه مخاطبی برای حرف هایشان.

در دوران رنسانس، بر خلاف این روزگار، افرادی که در ایتالیا در راس قدرت بودند، برای کنترل بازیگران _ که مخاطبان زیادی هم داشتند_ با دردسر زیادی روبرو بودند.

می دانیم که بزرگ ترین مهاجرت گروهی بازیگران « کمدیا دل آرته» در قرن ضد اصلاحات رخ داد، در زمانی که از سوی حاکمان وقت فرمان برچیده شدن تمام فضاهای اجرای نمایش داده شد؛ به خصوص در شهر رم، جایی که این بازیگران به اهانت به «شهر مقدس» محکوم شده بودند.

پاپ اینوسنت هفتم (Pope Innocent XII ) تحت فشار مصرانه ی محافظه کار ترین جناح طرفدار بورژوازی و حامی عمده ی رو حانیت، در سال 1697 دستور تعطیل شدن تئاتر (Tordinona) را داد؛ مکانی که به اعتقاد اخلاق گرایان بیش ترین تعداد اجراهای شرم آور را به نمایش گذاشته بود.

در همین دوره ی ضد اصلاحات، کاردینال کارلو بورومئو ( carlo borromeo ) که در شمال ایتالیا فعالیت داشت و خودش را وقف رستگاری کودکان میلان کرده بود. میان هنر به عنوان والاترین شکل تعلیم و تربیت روحانی و «تئاتر» به عنوان مظهر تقدس شکنی و بطالت، خط روشنی کشید.

او در نامه ای خطاب به همکارانش، که من بر اساس حافظه ام بخشی از آن را نقل می کنم، نظرش را کمابیش این طور بیان کرد:

ما به عنوان کسانی که عزم بر ریشه کن کردن علف های هرز شیطانی را داریم،برای در آتش سوزاندن متن هایی که حاوی سخنان شرم آوری هستند و برای پاک کردن آن ها از حافظه ی مردم، و همچنین برای تعقیب قانونی آن هایی که چنین متن هایی را منتشر و چاپ می کنند،تمام کوشش خود را کرده ایم.

اما چنانکه مشهود است، زمانی که ما در خواب بوده ایم شیطان پنهان کارانه حیله ای تازه را به کار انداخته است.

آنچه که چشم می بیند، چه بسیار در روح نافذتر از آن است که در چنان کتاب هایی می توان خواند! و تا چه اندازه کلامی که با حرکات مناسب همراه شود و بر زبان آید، برای ذهن نوجوان ها و دخترکان جوان مخرب تر از کلمات بی جان چاپ شده در کتاب ها است! پس مقتضی است که در اسرع وقت شهرهایمان را از حضور سازندگان تئاتر نجات دهیم؛ همان کاری که با بدن های تسخیر شده توسط ارواح شریر انجام می دهیم.

به این ترتیب به نظر می رسد تنها راه حل این «بحران» در امید داشتن به سازمان دهی ای (برای مقابله با ) یک « شکار جادوگران» بزرگ دیگر بر علیه ما نهفته باشد! به خصوص بر علیه جوانانی که می خواهند هنر تئاتر را بیاموزند: نسل جدیدی از بازیگران جوان و از وطن رانده شده، کسانی که احتمالا از دل این محدودیت و اضطرار هم، منافذ تصور ناپذیر تازه ای را برای باز نمایی و نمایشگری بیرون می کشند.



Dario Fo's Message:

 

A long time ago, Power resolved the intolerance against Commedia dell’Arte actors by chasing them out of the country.

Today, actors and theatre companies have difficulties finding public stages, theatres and spectators, all because of the crisis.

Rulers are, therefore, no longer concerned with problems of control over those who express themselves with irony and sarcasm, since there is no place for actors, nor is there a public to address.

On the contrary, during the Renaissance, in Italy those in power had to make a significant effort in order to hold the Commedianti at bay, since these enjoyed a large audience.

It is known that the great exodus of Commedia dell’Arte players happened in the century of the counter-Reformation, which decreed the dismantling of all theatre spaces, especially in Rome, where they were accused of offending the holy city. In 1697, Pope Innocent XII, under the pressure of insistent requests from the more conservative side of the bourgeoisie and of the major exponents of the clergy, ordered the demolition of Tordinona Theatre which, according to the moralists, had staged the greatest number of obscene displays.

At the time of the counter-Reformation, cardinal Carlo Borromeo, who was active in the North of Italy, had committed himself to the redemption of the “children of Milan”, establishing a clear distinction between art, as the highest form of spiritual education, and theatre, the manifestation of profanity and of vanity. In a letter addressed to his collaborators, which I quote off the cuff, he expresses himself more or less as follows: “Concerned with eradicating the evil weed, we have done our utmost to burn texts containing infamous speeches, to eradicate them from the memory of men, and at the same time to prosecute also those who divulged such texts in print. Evidently, however, while we were asleep, the devil labored with renewed cunning. How far more penetrating to the soul is what the eyes can see, than what can be read off such books! How far more devastating to the minds of adolescents and young girls is the spoken word and the appropriate gesture, than a dead word printed in books. It is therefore urgent to rid our cities of theatre makers, as we do with unwanted souls”.

Thus the only solution to the crisis lies in the hope that a great expulsion is organized against us and especially against young people who wish to learn the art of theatre: a new diaspora of Commedianti, of theatre makers, who would, from such an imposition, doubtlessly draw unimaginable benefits for the sake of a new representation


+ نوشته شده در  دوشنبه دوازدهم فروردین 1392ساعت 15:25  توسط حامد امان پور قرایی  | 



حامد امان پور قرایی، صحرا رمضانیان و آرش تبریزی در "مرخصی برای چند روز"

سایر بازیگران: سحر رضوانی، نوشین نوروززاده و نازنین تفضلی

نوشته ی رئوف دشتی

کارگردانیِ حجت طباطبایی

سی و یکمین جشنواره ی تئاتر فجر- تهران- بهمن ماهِ نود و یک



+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم بهمن 1391ساعت 18:34  توسط حامد امان پور قرایی  | 





صحرا رمضانیان و حامد امان پور قرایی در نمایش "مرخصی برای چند روز"


+ نوشته شده در  شنبه سی ام دی 1391ساعت 18:19  توسط حامد امان پور قرایی  | 



                              


                               





+ نوشته شده در  دوشنبه پنجم تیر 1391ساعت 14:34  توسط حامد امان پور قرایی  | 



اجرای عمومی نمایش "من ایرجم پسر فریدون یا سه قطره خون روی برف"

طراح و کارگردان : عبدالله برجسته
نوشته ی : علی حاتمی نژاد - رئوف دشتی

بازیگران : آرش تبریزی- علیرضا رواندل - محمد جهانپا- مرتضا ملتجی- کریم جشنی- حامد امانپور قرایی
و صحرا رمضانیان - ندا محمدی - الهه پیمان

- فرامرز احمدی - مصطفا داوطلب- حامد سمرقندی- جواد بزازان- حسین نکویی- شهاب افتخاری- ابوالفضل نداف

آهنگساز: مهدی حبیبی
طراح صحنه: عبدالله برجسته
طراح لباس: سیامک دورانی
طراح نور: محمود کریمی
طراح گریم: سمیه ارقبایی
طراح گرافیک: سعید مزینانی

از هجدهم اُردی بهشت ماه تا دوازدهم خرداد ماهِ نود و یک.
مشهد - پارک ملت - سالن نوبنیاد امام رضا - سالن اصلی
ساعت بیست
عکس: نجف زاده


+ نوشته شده در  پنجشنبه چهارم خرداد 1391ساعت 11:22  توسط حامد امان پور قرایی  | 





اجرای عمومی نمایش "من ایرجم پسر فریدون یا سه قطره خون روی برف"

طراح و کارگردان : عبدالله برجسته
نوشته ی : علی حاتمی نژاد - رئوف دشتی

بازیگران : آرش تبریزی- علیرضا رواندل - محمد جهانپا- مرتضا ملتجی- کریم جشنی- حامد امانپور قرایی
و صحرا رمضانیان - ندا محمدی - الهه پیمان

- فرامرز احمدی - مصطفا داوطلب- حامد سمرقندی- جواد بزازان- حسین نکویی- شهاب افتخاری- ابوالفضل نداف

آهنگساز: مهدی حبیبی
طراح صحنه: عبدالله برجسته
طراح لباس: سیامک دورانی
طراح نور: محمود کریمی
طراح گریم: سمیه ارقبایی
طراح گرافیک: سعید مزینانی

از هجدهم اُردی بهشت ماه تا دوازدهم خرداد ماهِ نود و یک.
مشهد - پارک ملت - سالن نوبنیاد امام رضا - سالن اصلی
ساعت بیست


عکس: مهدی مصباحی.
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشت 1391ساعت 13:2  توسط حامد امان پور قرایی  | 









+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت 1391ساعت 0:23  توسط حامد امان پور قرایی  | 


بهاریه ی گروه تیاتر نیمکت؛
اجرای عمومی نمایش "ملکه ی موریانه ها"



نویسنده : صحرا رمضانیان
کارگردان : فرزانه سلحشور - آبیز

بازیگران : سحر رضوانی، فرزانه سلحشور، مسعود میر نیکزاد، حسام حسنی زاده و سعید توکلی - وحید حسن پور و حامد سمرقندی

طراح گریم: سمیه ارقبایی
موسیقی: مرتضا فتاحی
طراح گرافیک: مونا گندمکار

زمان اجرا: جمعه، هشتم اُردی بهشت ماهِ نود و یک.
ساعت بیست (هشت شب).
مکان اجرا: مشهد- پارک ملت- مجتمع فرهنگی هنری امام رضا- سالن نوبنیاد.

منتظرتان هستیم...
+ نوشته شده در  جمعه هشتم اردیبهشت 1391ساعت 1:20  توسط حامد امان پور قرایی  | 


بهاریه ی گروه تیاتر نیمکت؛
اجرای عمومی نمایش "ملکه ی موریانه ها"



نویسنده : صحرا رمضانیان
کارگردان : فرزانه سلحشور - آبیز

بازیگران : سحر رضوانی، فرزانه سلحشور، مسعود میر نیکزاد، حسام حسنی زاده و سعید توکلی - وحید حسن پور و حامد سمرقندی

طراح گریم: سمیه ارقبایی
موسیقی: مرتضا فتاحی
طراح گرافیک: مونا گندمکار

زمان اجرا: پنجشنبه- هفتم اُردی بهشت ماه و جمعه- هشتم اُردی بهشت ماهِ نود و یک.
ساعت بیست (هشت شب).
مکان اجرا: مشهد- پارک ملت- مجتمع فرهنگی هنری امام رضا- سالن نوبنیاد.

منتظرتان هستیم...
+ نوشته شده در  پنجشنبه هفتم اردیبهشت 1391ساعت 11:34  توسط حامد امان پور قرایی  | 



گروه تیاتر نیمکت؛

اجرای عمومی نمایش "ملکه ی موریانه ها"






نویسنده : صحرا رمضانیان

کارگردان : فرزانه سلحشور - آبیز

بازیگران : سحر رضوانی، فرزانه سلحشور، مسعود میر نیکزاد، حسام حسنی زاده، سعید توکلی



زمان اجرای اول: بیست و هفتم فروردین ماه تا سی و یکم فروردین ماهِ نود و یک.

ساعت هجده (شش بعد از ظهر).
مکان اجرای اول: دانشگاه فردوسی مشهد- مجتمع کانونهای فرهنگی هنری- مجتمع تئاتر پردیس.

زمان اجرای دوم: سوم اُردی بهشت ماه تا هشتم اُردی بهشت ماهِ نود و یک.
ساعت بیست (هشت شب).
مکان اجرای دوم: مشهد- پارک ملت- مجتمع فرهنگی هنری امام رضا- سالن نوبنیاد.

شنبه ها تئاتر تعطیل می باشد.


+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام فروردین 1391ساعت 0:59  توسط حامد امان پور قرایی  | 



"تبِ سرد رویِ پیشانیِ داغ"

نوشته و کارگردانیِ علی حاتمی نژاد؛


    بازیگران؛ علیرضا رواندل، آرش تبریزی، ندا محمدی، مونا بارانی.


زمان؛ بیستم فروردین ماه تا یکم اُردی بهشت ماهِ نود و یک.

ساعت بیست.

مکان؛ مشهد - پارک ملت - مجتمع فرهنگی هنری امام رضا - سالن نوبنیاد.

تلفن تماس؛ 05116042824 و  05116075276   



+ نوشته شده در  جمعه هجدهم فروردین 1391ساعت 12:48  توسط حامد امان پور قرایی  | 



      

/آرش تبریزی در نمایش "چمدانی پر از رز" نوشته ی حامد امان پور قرایی و کارگردانی علی روحی/



در اضطراب نو شدن، دستانم عرق می کند.

از پنجره درختی خیس نمایان است

 و تکه ابری ولگرد

بهار در من حلول می کند

و من

در آوازی غریب،

گوش بسپار...



نیمکت سال خوبی را برایتان آرزو می کند.



+ نوشته شده در  سه شنبه یکم فروردین 1391ساعت 0:49  توسط حامد امان پور قرایی  | 




با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان

پرونده سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بسته شد

مراسم اختتامیه‌ سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شب گذشته –22 بهمن ماه –با حضور جمعی از مسوولان و هنرمندان از جمله سیدمحمد حسینی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی –،حمید شاه‌آبادی –معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی –و محمد دشتگلی –سرپرست مرکز هنرهای نمایشی –در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این مراسم رحمت امینی حاضران را به تماشای گزارش تصویری از سی‌امین جشنواره تئاتر فجر دعوت کرد.
در ادامه موسیقی زنده به اجرا در آمد و سپس نماهنگی  در قالب بیوگرافی و آثار هنرمندان که سال گذشته در میان ما بودند و در حال حاضر در قید حیات نیستند از جمله جواد ذوالفقاری، شاه‌علی سرخانی، فرانک میری، محمود قبه‌زرین و مجید فروغی پخش شد.
بخش بعدی مراسم اختتامیه سی‌ امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تقدیر از چهار هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر اختصاص داشت که در آغاز این بخش، نماهنگی از صحبت‌ها و بیوگرافی احمد جولایی، شیرین بزرگمهر، جمشید مشایخی و اسماعیل خلج نمایش داده شد و در ادامه محمد دشتگلی – سرپرست مرکز هنرهای نمایشی – ، رحمت امینی – دبیر سی‌امین جشنواره تئاتر فجر- ، اردشیر صالح‌پور و خسرو حکیم رابط روی صحنه تالار وحدت حاضر شدند و احمد جولایی، شیرین بزرگمهر، جمشید مشایخی و اسماعیل خلج مورد تقدیر قرار گرفتند.
خسرو حکیم رابط در این مراسم عنوان کرد: ما در این صحنه با یک خرمن عشق آتشین با جمشید مشایخی
در ادامه مشایخی به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: افتخار می‌کنم در حضور معلمان خود هستم و افتخار می‌کنم شاگرد شما جمشید مورد تشویق شما گلها قرار گرفت.
وی با یادی از شهیدان انقلاب خاطرنشان کرد: زمانی که ایران مورد حمله قرار گرفت، من هنرمند تئاتر بودم. از هنرمندان دیگر پرسیدم آیا حاضرید به صحنه‌های نبرد بروید و در آنجا برنامه اجرا کنید؟ بارها برای این امر نامه نوشتم اما جوابی دریافت نکردم، اما خیلی از عاشقان هنر رفتند و شهید شدند که امروز یاد و خاطره آنها را زنده می‌کنم.
مشایخی با بیان اینکه این عزیزان رفتند، به شهادت رسیدند تا ایران باقی بماند، به سخنان خود خاتمه داد.
در ادامه اسماعیل خلج نیز چند رباعی را برای حاضران قرائت کرد.
پس احمد جولایی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در این زمان تنها می‌توانم از شما به خاطر توجه به تئاتر شهرستان تشکر کنم؛ چرا که تئاتر شهرستان پتانسیل بسیار خوبی دارد و این در حالی است که تئاتر ملی هنوز مورد وثوق هنرمندان قرار نگرفته است.
وی در ادامه به هنر تعزیه اشاره کرد و افزود: در زمانی که تعزیه مورد ثبت جهانی قرار گرفته باید از پتانسیل بالای آن آگاه باشیم، زیرا ارزش فراوانی دارد. ما باید سعی کنیم این آثار را ببینیم و به این حوزه‌ها توجه داشته باشیم تا کارهایی که در سطح استان‌ها نیز تولید می‌شوند، بیشتر دیده شوند.
شیرین بزرگمهر عنوان کرد: در حقیقت امروز بزرگداشت دانشجویان من است و من فکر می‌کنم اگر اینجا هستم بازخورد کلاس‌های درسی است.
وی تاکید کرد: این واکنش شما در کلاس‌های من است که به من حیات دانشگاهی داد و از اینکه امروز از دانشجویان لوح تقدیر می‌گیرم، خوشحال هستم.
بزرگمهر اظهار کرد: امروز خوشحال هستم که در این جشنواره دانشجویان من دیده شدند، چون حضور در جشنواره نشانه تعامل و پویایی است که اگر نادیده گرفته شود باعث زیان هر دو طرف است.
وی در پایان یادآور شد: همه شور و نشاط من از سر کلاس‌های درسم شکل گرفته است.
در بخش بعدی مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سید محمد حسینی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – روی صحنه دعوت شد و به سخنرانی پرداخت.
حسینی گفت: از مشایخی که یاد شهیدان را در این روز گرامی داشت، تشکر می‌کنم. امروز مردم ما در سراسر کشور شکوه و شوکت ایران را به دنیا نشان دادند؛ چرا که وقتی سرود انقلاب خوانده می‌شود مردم اعتقاد قلبی خود را نشان می‌دهند.
وی افزود: همه گروه‌های ایرانی تلاش می‌کنند و با خود باوری در نسل جوان شاهد فتح قله‌های پیشرفت در علم و فناوری در منطقه هستیم که به دست آوردن این جایگاه، منزلت کمی نیست. با توجه به تمدن و استعدادهای مختلف در کشورمان در صنعت، فناوری، پزشکی، نانو، ماهواره به درجات قابل توجهی دست پیدا کرده‌ایم که هنرمندان در این میان می‌توانند پیشتاز باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد: در دوره دفاع مقدس نیز این امر تحقق پیدا کرد و امروز نخبگان هسته‌ای باید آنها را مورد تکریم قرار دهند. در بسیاری از آثار جشنواره فجر نیز بدین موضوع پرداخته شده بود که من دیدم.
حسینی افزود: توجه به بخش بین‌الملل و شهرستان از نقاط قوت جشنواره بود و باعث می‌شد آثار تئاتری از غنای خوبی برخوردار باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: امیدوارم دبیرخانه سی‌امین جشنواره تئاتر فجر پس از پایان این دوره، تشکیل شود و کار خود را برای سال آینده آغاز کند. گرچه در این دوره نیز برخی فکر می‌کردند همزمانی برگزاری جشنواره فیلم با تئاتر فجر باعث عدم استقبال مردم می‌شود، اما ما شاهد این تجربه گرانبها و استقبال خوب مردم بودیم.
حسینی در پایان تاکید کرد: از معاونت هنری وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی می‌خواهم سال آینده به گونه ای باشد که از نخستین روزهای بهمن برنامه‌های تئاتر را داشته باشیم تا علاقمندان از آثار هر دو جشنواره استفاده کنند.
در بخش بعدی این مراسم که با حضور محمد حسینی و  حمید شاه‌آبادی برگزار شد، مدیر کل ارشاد استان کرمانشاه، البرز و خراسان شمالی مورد تقدیر قرار گرفتند.
در ادامه نیز مدیرکل پیگیری‌های فرهنگی قوه قضاییه؛ محمد دشتگلی و منوچهر اکبرلو لوح تقدیر و جایزه نقدی این جشنواره‌ را به عوامل گروه نمایشی "آدمکش" کاری از محمدزوار ریا اعطا کردند.
در بخش دانشجویی نیز لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره توسط سعید اسدی به یوسف باپیری کارگردان نمایش "ویران" اهدا شد.
در بخش مسابقه سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، جایزه نقدی و لوح تقدیر توسط سمیعی پور به رضا عباسی و امیر سالاری طراحی صحنه نمایش رویای تفتیده – از بیرجند -  اهدا شد.
همچنین شیما میرحمیدی طراح نمایش "به مراسم مرگ داداش خوش آمدی" با دریافت تندیس جشنواره و لوح تقدیر و جایزه نقدی به عنوان برگزیده بخش طراحی صحنه معرفی شد.
در بخش موسیقی هیات داوران انتخابی نداشتند.
در بخش بازیگری مرد به پیشنهاد هیات داوران و موافقت دبیر جشنواره 2 تقدیر و یک برگزیده انجام شد که لوح تقدیر و جایزه نقدی به گروه بازیگران نمایش "پری" به ویژه رضا پاپی و حسین شفیعی و حسین امیدی بازیگران نمایش "به مراسم مرگ داداش  خوش آمدی" اهدا شد. همچنین حمیدرضا آذرنگ بازیگر نمایش "خون رقصه" با دریافت تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.
در بخش بازیگری زن، لوح تقدیر و جایزه نقدی به گیتی قاسمی و نسیم ادبی بازیگران نمایش "خون رقصه" اهدا شد. و ثریا شیرزادی بازیگر نمایش "مرگ کسب و کارمن است" – از کرمانشاه – به عنوان بازیگر برگزیده زن جشنواره معرفی شد.
در بخش نمایشنامه‌نویسی، لوح تقدیر و جایزه نقدی به خیرالله تقیانی پور – نویسنده نمایش پری و
صحرا رمضانیان – نویسنده نمایش "مرگ کسب و کار من است"-
اعطا شد

                                           

/صحرا رمضانیان در حال گرفتن جایزه از خسرو حکیم رابط- تالار وحدت- اختتامیه ی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر/


و سلما رفیعی – نویسنده نمایش "به مراسم مرگ داداش خوش آمدی" – به عنوان نمایشنامه نویس برگزیده معرفی شد.

در بخش کارگردانی، لوح تقدیر و جایزه نقدی به حسین پاکدل کارگردان نمایش "عشق و عالیجناب" و آرش دادگر کارگردان نمایش "بازگشت افتخارآمیز مردان جنگی" اعطا شد.
همچنین تندیس و دیپلم افتخار و جایزه نقدی برگزیده بخش کارگردانی به سمانه زندی نژاد کارگردان نمایش "به مراسم مرگ داداش خوش آمدی" اهدا شد.
در بخش مسابقه بین‌الملل سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز جایزه بخش موسیقی که شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بود به مسعود سخاوت دوست آهنگساز نمایش "دو لیتر در دو لیتر صلح" اهدا شد.
در بخش طراحی صحنه تندیس، دیپلم  افتخار و جایزه نقدی به طراح صحنه نمایش "قصر مه آلود" از ژاپن اختصاص یافت.
در بخش بازیگری مرد نیز تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به "صابر ابر" بازیگر نمایش "ریچارد سوم" اهدا شد.
در بخش بازیگری زن نیز ناتالی منت بازیگر نمایش "بیست هزار فرسنگ زیر دریا" از ایتالیا با دریافت لوح تقدیر، دیپلم افتخار و جایزه نقدی مورد تقدیر قرار گرفت.
جایزه بخش نمایشنامه‌نویسی به حمیدرضا آذرنگ نویسنده نمایش "دو لیتر در دو لیتر صلح" اهدا شد. در بخش کارگردانی تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آتیلا پسیانی کارگردان نمایش "ریچارد سوم" اعطا شد.
جایزه ویژه سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توسط مجید سرسنگی به نمایش "قصر مه آلود" از ژاپن اختصاص یافت و جایزه بزرگ این دوره از جشنواره نیز توسط داوود رشیدی به گروه نمایش "ریچارد سوم" کاری از آتیلا پسیانی تقدیم شد.
حاشیه:
پیش از آغاز مراسم، نقالی توسط مرشد "محسن میرزاعلی" در محوطه داخلی تالار وحدت اجرا شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
همچنین پیش از آغاز مراسم، شرکت کنندگان در جشنواره، هنرمندان و مسوولان که با وجود سردی هوا به تالار وحدت آمده بودند، مورد پذیرایی قرار گرفتند.
روبرو هستیم. همه ما آروز داریم این خرمن آتش عشق همچنان گرما بخش صحنه‌های ما و گرما بخش برای جوانان بر صحنه نمایش، باقی بماند. ایوب آقاخانی، هادی مرزبان، محمد ساربان، حسین مسافر آستانه، مجید سرسنگی، داود رشیدی، قطب‌الدین صادقی، مجید امرایی و... از جمله کسانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
"امیرحسین مدرس" اجرای مراسم را برعهده داشت.
نقل از سایت ایران تئاتر

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390ساعت 0:43  توسط حامد امان پور قرایی  | 



گروه تیاتر نیمکت به همه ی دوستان خوب در تیمِ اجرایی نمایش "ملکه ی موریانه ها" صمیمانه تبریک می گوید. با آرزوی اجرایی موفق در جشنواره ی فجر...



 


گروه اجرایی نمایش در یزد - آتشکده؛

از چپ به راست: فرزانه سلحشور و مهسا آبیز (کارگردانان) - صحرا رمضانیان (نویسنده) - سمیه ارقبایی (گریم) - سحر رضوانی (بازیگر) - مرتضا فتاحی (موسیقی) - حامد امان پور قرایی - مسعود نیکزاد و سعید توکلی (بازیگر).

در این عکس جای حسام حسنی زاده ی عزیز و حامد سمرقندی مهربان بسیار خالیست.



+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم آذر 1390ساعت 0:48  توسط حامد امان پور قرایی  | 




ملکه ی موریانه ها؛

نوشته ی صحرا رمضانیان

و کارگردانی مهسا آبیز و فرزانه سلحشور


سحر رضوانی و فرزانه سلحشور در نمایش ملکه ی موریانه ها - مهر ماه نود - نیشابور، جشنواره ی تئاتر استانی


+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم آبان 1390ساعت 11:58  توسط حامد امان پور قرایی  |